
София, 16 април 2025г.
От Тол България сме обезпокоени от информацията, излязла в национален ефир за упражняване на политически натиск с цел възпрепятстване на навлизането на независими доставчици на услуги за таксуване на тол такси на българския пазар.
Бивш министър на МРРБ Андрей Цеков на 10 април 2025г. в национален ефир заяви, че е получил обаждане да не сключва договори с нови доставчици на услуги за събиране на пътни такси. Законът бе спазен и Тол България сключи договор с АПИ, като незабавно стартира процеса по интеграция, за който бе определен срок от 12 месеца.
“През април 2024г. бяхме готови за последния етап за постигане на оперативна съвместимост, но със смяната на правителството от служебния премиер Димитър Главчев с министър на МРРБ Виолета Коритарова, процеса от МРРБ, АПИ и НТУ бе едностранно спрян. Нито една от тези институции не отговори на многобройните ни писма и сигнали с искане за довършване на процеса по интеграцията”, заяви Чаба Вираг, управител на Тол България.
Като резултат на това преднамерено бездействие, в края на 2024 г под предлог, че 12 месечния срок за интеграция изтече, договора на Тол България бе прекратен.
“Проблемите ни започнаха още от самото начало: Тол България подаде своето заявление до АПИ за започване на процедура за Национален Доставчик на Услуги (НДУ) на 08.07.2020г. по времето на управлението на Бойко Борисов, с министър на МРРБ Петя Аврамова. След повече от година процедурни схватки, целящи забава, на 14.09.2021г. бяхме одобрени да сключим договор с решение на УС на АПИ, по времето на служебното правителство с премиер Стефан Янев и министър на МРРБ Виолета Комитова. Въпреки това договор не бе сключен”, продължава Чаба Вираг.
На АПИ им отне общо две години да изпълнят задълженията си, след подадени многобройни сигнали за нарушения от страна на Тол България към компетентните органи на три правителства. За сравнение, срока за който двете действащи НДУ преминаха успешно тестовете за оперативна съвместимост бе в рамките на един месец след подписване на договора.
“Очакваме отговор, защо лице, включено в санкционните списъци за корупция на САЩ и Великобритания, е оказало и явно продължава да оказва сериозен натиск в тази област? Мотивът на това корупционно поведение не цели ли запазване на монопола в областта на събирането на пътни такси?” заключи Чаба Вираг.