CATL представя Naxtra: Нова ера за натриево-йонните батерии и бързозареждащите технологии

broken image

Китайският батериен гигант CATL разкри последния си иновационен проект – нова марка натриево-йонни батерии под името Naxtra. Компанията обяви, че масовото производство ще започне през декември. Освен това беше представено и второто поколение на ултра бързозареждащата батерия за електрически автомобили.

CATL беше първата голяма компания, въвела натриево-йонната технология още през 2021 г. За разлика от лития, натрият е евтин и широко разпространен, а батериите с тази химия имат потенциала да намалят риска от пожари в електромобилите, което ги прави атрактивна алтернатива.

Първите батерии под бранда Naxtra ще бъдат с енергийна плътност от 175 ватчаса на килограм – стойност, която е почти еквивалентна на популярните литиево-железофосфатни (LFP) батерии, използвани масово в EV сектора и системите за съхранение на енергия.

Оуян Чуинг, съпрезидент на отдела за научноизследователска и развойна дейност на CATL, заяви:
"Натриево-йонните батерии може да имат ценово предимство спрямо литиево-йонните, тъй като технологията и веригите за доставки продължават да се развиват."

Основателят на компанията, Робин Дзън, прогнозира, че натриево-йонните батерии могат да заменят до 50% от търсенето на LFP батерии, в което CATL в момента доминира.

Освен Naxtra, компанията представи и второто поколение на своята бързозареждаща батерия Shenxing, която осигурява пробег от 520 км само с 5-минутно зареждане, и достига 80% капацитет от 0% за 15 минути дори в студено време.

През тази година над 67 нови модела електромобили ще използват технологията Shenxing, съобщи техническият директор на CATL – Гао Хуан, по време на събитие в Шанхай. Не се уточнява кои от тях ще разполагат с първото и кои – с второто поколение батерии.

По данни на CATL, в момента над 18,32 милиона автомобила с техни батерии се движат в повече от 66 държави по света.

Компанията представи и нова система за двойна батерийна конфигурация, вдъхновена от авиацията (подобна на концепцията за два двигателя при самолетите), която цели да подобри безопасността на електромобилите.

Въпреки технологичните нововъведения, CATL отчете само 15% ръст на печалбата за 2024 г. – най-бавният темп за последните шест години. Причината: ожесточена ценова война в китайския EV пазар, оказваща силен натиск върху приходите на компанията.